#continuam2024
Peste 3 milioane de români folosesc aceste servicii la nivel național, în 30 de orașe ale României. Iar conform Autorității Rutiere Române, peste 50.000 de autoturisme sunt autorizate pentru a efectua transport alternativ în România. Toate aceste date confirmă interesul românilor pentru acest tip de transport, care aduce beneficii sociale și economice deosebite și încurajează pasagerii să folosească mijloace de transport alternativ în detrimentul celor personale.
În fiecare zi de luni a săptămânii, se înregistrează peste 300.000 de curse la nivel național, jumătate din acestea în București
Peste 50.000 de români și familiile lor depind de veniturile obținute din acest tip de serviciu, fie că lucrează tot timpul sau part time. Din aceștia, 18.000 sunt doar în București.
Serviciile de transport alternativ sunt singurele care oferă transparență totală, inclusiv din punct de vedere financiar: știi cât te costă de la bun început, autoritățile pot urmări cu exactitate activitatea pentru plata taxelor și impozitelor.
Există reglementări stricte pentru autorizarea platformelor și a operatorilor de transport alternativ: de la auditul tehnic al platformei, la copii conforme, atestate profesionale pentru șoferi, ITP la șase luni și limita de vechime a mașinii.
Transportul alternativ este reglementat de Ordonanța de Urgență a Guvernului 49/2019 pentru servicii de transport alternativ. Această reglementare a permis coexistența acestui tip de servicii cu cele de taxi, fiecare serviciu fiind supus unor reglementări specifice. În timp ce taxiurile își pastrează beneficiul de a folosi benzile de transport public și locurile speciale de parcare și pot lua comenzi din stradă, serviciile de transport alternativ trebuie să îndeplinească criterii tehnice legate de transparență, siguranță și calitate. OUG 49/2019 prevede:
● Autorizarea platformelor
Operatorii de platforme de transport alternativ trebuie să obțină o autorizație de la Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), care este valabilă pe o perioadă de doi ani. Este necesar un audit tehnic amănunțit pentru a se asigura că toate funcțiile aplicației operează corect, de la identificarea șoferului și setarea rutei pană la prețuri transparente. Auditul obligatoriu asigură, de asemenea, măsurile/politicile de confidențialitate ale platformelor digitale pentru a proteja datele personale ale utilizatorilor. Taxa de autorizare pe care o platforma o plătește este de 100.000 RON (aprox. 20.000 euro).
● Autorizarea operatorilor de transport și a vehiculelor
Operatorii de transport alternativ pot fi firme sau persoane fizice autorizate care obțin o autorizație eliberată de Autoritatea Rutieră Română, care este valabilă pe o perioadă de trei ani. O copie a autorizației trebuie păstrată în vehiculul utilizat pentru furnizarea de servicii de transport alternativ. Vehiculul, care trebuie să fie deținut sau închiriat de către operator, poate avea maximum 9 locuri și este supus inspecției tehnice periodice la fiecare 6 luni. Operatorii de transport trebuie să aibă un contract valabil cu platformele, în timp ce vehiculele trebuie să poarte un ecuson eliberat de Autoritatea Rutieră Română (ARR) pentru fiecare platformă.
● Condiții pentru șoferi
Șoferii trebuie să aibă cel puțin 21 de ani. Aceștia trebuie să dețină un permis de conducere valabil de cel puțin doi ani. Șoferii pot lucra pentru un operator de transport alternativ sau colaboratori direcți ai unei platforme digitale. Ei trebuie, de asemenea, să treacă printr-o verificare a antecedentelor și să obțină, prin examinare la Autoritatea Rutieră Română un certificat care le permite furnizarea de servicii de transport alternativ. Șoferii pot să fie proprietari ai mașinii sau o pot închiria de la companii care dețin autorizație de transport alternativ, emisă de ARR, copie conformă și ecusoane emise de aceeași autoritate.
Consiliul Concurenței vorbește în „Raportul privind segmentul serviciilor de transport alternativ”, realizat în anul 2022, despre liberalizarea pieței de taximetrie pentru a asigura elemente echitabile de concurență pentru industria de taxi.
#continuam2024
#continuam2024
Revendicările reprezentanților industriei de taxi urmăresc doar eliminarea serviciilor de transport alternativ. Să le luăm pe rând: